Instrukcije (dopunska nastava ) iz: matematika, fizika i engleski jezik

Ne znaju kako učiti : Svaki treći odlikaš odlazi na instrukcije

Hrvatski učenici najčešće uzimaju instrukcije iz matematike i pridoslovnih predmeta te stranih jezika. Drugi smo u Europi po broju učenika koji idu na instrukcije.

Iz istraživanja koje je nedavno proveo EduCentar možemo donijeti sljedeće zaključke: „Obrazovni sustav je nekvalitetan, nastavne metode zastarjele, nastavnici omalovaženi, podučeni i nemotivirani, a gradivo ne zanimljivo i neupotrebljivo; i svi znamo da je odavno došlo vrijeme za promjene u obrazovnom sustavu,“ kaže psihologinja dr. Ana Kandare Šoljaga.  Lanjsko istraživanje, koje su kao nastavak ranijih istraživanja proveli stručnjaci Instituta za društvena istraživanja, pokazalo je da čak 56% učenika uzima instrukcije, najčešće iz matematike i prirodoslovnih predmeta te stranih jezika. Prije 20 godina učenici su manje išli na instrukcije, kaže jedan od autora istraživanja Boris Jakić. Jednako kao i dr. Ana Kandare Šoljaga, Jokić smatra kako je dio problema u tome što se djecu ne uči što i kako učiti, što su prioriteti. Tehnike efikasnog učenja ili tehnike pamćenja su zanemarene, a nema dovoljno mogućnosti za individualni pristup učeniku.

Većina djece uči tako da više puta isčitava tekst i pokušava zapamtiti to što su pročitali, što je najlošiji i najteži način učenja. Od njih se ne traži da razmišljaju svojom glavom nego da reproduciraju činjenice – pojašnjava psihologinja Kandare Šoljaga . Nije problem u tome da djeca ne mogu savladati gradivo nego u tome da ih postojeći odgojno – obrazovni sustav ne motivira da ga savladavaju . Djeca nisu u stanju razumjeti gradivo nego im ono nije kvalitetno prezentirano ili  naprosto nije uopće zanimljivo i primjenjivo.

Istraživanje je takođe pokazalo da su učenici obrazovanijih roditelja i obitelji iznadprosječnog financijskog statusa češći korisnici privatnih instrukcija. Tako u obiteljima s iznadprosječnim ekonomskim statusom instrukcije koristi 63% djece, a među onima s ispodprosječnim statusom 39% korisnika. Usluga nije jednako dostupna svima, što može pridonijeti produbljivanju razlika u kvaliteti obrazovanja. Djecu treba uvjeriti da vrijedi učiti!

Izbjegavajte vatrogasne mjere

–          Zbog načina života i vrijednosti koje se promiču u društvu danas je sve teže uvjeriti djecu da vrijedi učiti, pogotovo kad na TV-u vide da diplomirana ekonimistica radi kao čistačica u školi, pa mnogi to rade nerado i neredovito. Dodatno ih je zbunilo i ukidanje ocjena na polugodištu jer im nedostaje povratna informacija o tome čemu trebaju posvetiti više pažnje tijekom godine, pa instrukcije četo iskrsnu na kraju godine kao vatrogasna mjera. Da li treba biti tako?!

Nadalje, djeci treba pokazivati vlastitim primjerom i hvaliti ih. Dijete koje vidi marljive odrasle, oko sebe te od njih doživljava ohrabrenje i pohvalu, ima jako dobre temelje za uspjeh. Spuštamo se na njihovu razinu kada smo mi to učili i na taj način ih potičemo. Istodobno je važno dobro razumjeti što se događa sa djetetom ako pokazuje probleme. Ne mora biti problem u učenju nego u strahu od ispita, koji izaziva stres . U ovom slučaju također pomažemo na psihološkom planu. I na kraju, stručnjaci poručuju da roditelji, kad procijene da je potrebno mogu, dogovoriti instrukcije .

Kako bih pomogli našim učenicima u što bolje savladavanju školskog gradiva u okviru dopunske nastave iz matematike, fizike i engleskog jezika spremni smo im pomoći na više načina: intervetnim instrukcijama, kontinuiranim instrukcijama i instrukcijama 1 na 1.

Interventne instrukcije

Interventne instrukcije svojevrsna su „hitna pomoć“ pred ispit, kraj polugodišta, školske godine ili popravni ispit. Održavaju se po potrebi. Na intervetnim instrukcijama se očekuje da doneseš svoje zadatke i konkretno ih rješavamo. Na taj način ćeš lakše položiti određeni ispit, ali ćeš si i olakšati praćenje gradiva te nadograđivanje znanja u budućnosti. Ne postoji unaprijed zadani plan i program za intervetne instrukcije, već na temelju tvojih zadataka i znanja radimo koliko treba.

Kontinurirane instrukcije

Kontinuirane instrukcije pomažu učeniku da ostane „ up-to-date“ s gradivom, tijekom cijele školske godine. Najefikasnije učenje je kontinuirano učenje. Radi se u manjim grupama od 1 do 5 učenika, pristup svakom pojedincu je individualan. Grupa se određuje na temelju programa predmeta te postojeće razine znanja polaznika. Programi su definirani prema nastavnim cijelinama koje prate nastavni plan i program u školama.  Nije ispravno učiti prije ispita, treba biti realan u očekivanjima.

Instrukcije 1 na 1

Instrukcije „jedan na jedan“ klasičan su tip instrukcija, u kojem na satu sudjeluju samo predavač (instruktor ) i učenik. Pogodno za učenike kojima samo povremeno treba mala pomoć oko kritičnih dijelova gradiva. U kratkom vremenu učenik će biti spreman odgovoriti na izazove koji ga čekaju na ispitu. Ne postoji unaprijed zadani plan i program za instrukcije 1 na 1, već u dogovoru s instruktorom učenik određuje dio gradiva i konkretne zadatke koje želi proći i utvrditi.

Svi koji trebaju besplatnu pomoć u ispravljanju ili podizanju ocjena ili savladavanju dijela gradiva  iz navedenih predmeta mogu se javiti na broj 091 – 7513 – 659.

bacc.oec Sandi Planinčić

 

ganizira Dane bosanskohercegovačkog filma u Zagrebu, povodom Dana državnosti Bosne i Hercegovine.

Opravdanost i društeni značaj ovoga projekta iz godine u godinu zagrebačka publika nagrađuje punom dvoranom kina ”Europa”. Bosanskohercegovačka k

 

Petar Glušica